Jön az “érzékek internete”?
Míg korábban teljesen elképzelhetetlen volt akár az is, hogy mobiltelefonunkon internetezzünk, ma már a világ egyik leggyorsabban növekedő szegmensévé vált a mobilos közösségi média felhasználók száma. Létre jöttek a valós időben elérhető szolgáltatások, a virtuális valóságon alapuló szórakozási lehetőségek, soha nem látott méreteket ölt az internetes vásárlás, felhőkön tároljuk az adatainkat, otthoni eszközökkel kommunikálunk vezeték nélkül stb. De mi jöhet még, merre tart a világ?
Nem kell informatikai szakembernek lenni ahhoz, hogy belássuk; a nagy sebességű internetes hálózatokra épülő rendszerek, a mesterséges intelligencia és az új gyártástechnológiai fejlesztések korábban sosem látott lehetőségeket kínálnak a jövő internet felhasználói számára. Napjainkban több mint egymilliárd weboldal van nyilvántartva világszerte, az internetezők globális arányát azonban egyre nehezebb növelni, mivel minden második ember napi szinten használja azt. Ezzel együtt a mobilon netezők száma is folyamatosan emelkedik – a listát Dél-Korea vezeti, ahol a lakosság több mint 72%-a mobilos felhasználó, az európai és észak-amerikai átlag pedig 68%.
A fejlesztők számára ezen a telített piacon az egyik legnagyobb kihívás a figyelem megragadása, melyet személyre szabott megoldásokkal, tökéletes felhasználói élmény biztosításával próbálnak elérni. 2021-ben a vásárlások jellemzően a Google vagy az Amazon oldalán indított kereséssel indultak, azonban nem a boltban, hanem ott, az adott online felületen értek véget. Negyedik ipari forradalomként is szokták említeni ezt az időszakot, mivel az internet és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások folyamatos fejlődése miatt az egész életünket befolyásoló változások mennek végbe. Az új eszközök, technológiai újítások nem csak korábbi fogyasztási szokásainkat, munka módszereinket, hanem a gondolkodásunkat is megváltoztatják, melyek ipari szinten is jelen vannak; rugalmasabbak, gyorsabbak vagyunk, azonnal reagálunk a piaci eseményekre, egyszerűsítjük a gyártási folyamatokat, jóval könnyebben dolgozzuk fel és továbbítjuk az információkat, valamint egyre több lehetőség van az egyedi, személyre szabott megoldásokra is.
Ha azt gondolnánk, hogy az “internet of things” időszaka, a kiterjesztett- és a virtuális valóság után már nincs új a nap alatt, nagyon tévedünk… Az informatikai szakemberek már az “érzékek internetéről” beszélnek, mely tíz éven belül könnyen megváltoztathatja online élményeinket és mellyel akár egy teljesen új fejezet is nyílhat az internetes technológia világában.
Manapság a technológia elsősorban két érzékszervvel működik együtt, a látással és a hanggal. Képzeljük azonban el, hogy ülünk a kertben és ahogy a közelgő nyaralásra gondolunk, a kert elkezd megváltozni; a körülöttünk lévő növényzet pálmafa formát ölt, szellő kezd fújni és a tengeri só semmihez sem hasonlítható illata csapja meg az orrunkat. Megjelennek mellettünk a barátaink avatarjai, hozzáféréssel a fejünkben lévő képekhez, melyeket egyébként bárkivel meg tudunk osztani. Mellettünk digitális bolt nyílik, ahol minden összetevő adott a medenceparti grillezéshez – valóban az álmaink valósulhatnak meg az “érzékek internetével”?
A szakemberek azt vizionálják, hogy a folyamatosan fejlődő technológia pár éven belül lehetővé teszi az érzékek teljes internetét, mely később a gondolatok digitális közlésének lehetőségét is magában foglalja majd. A jelenlegi képernyő alapú világot felválthatja egy divatos AR-szemüveg és olyan hordozható eszközök, amelyekkel pl. elég lesz csak az úti célra gondolni ahhoz, hogy megjelenjen a szemünk előtt a térkép, melyek akár azonnal lefordítanak nyelveket, szabályozzák a hangkörnyezet vagy éppen amelyek segítségével digitálisan tapasztalhatóak meg a szagok, ízek, textúrák vagy éppen a hőmérséklet. Mindehhez hiper gyors internetre és teljes automatizálásra lesz szükség.
Az a képesség, hogy bárhol “ott legyünk” digitálisan, nem csak az időnket takaríthatja meg, de bolygónkat is megmentheti. A fenntarthatóság egyik előnye lehet a folyamatos átállás a digitális élmények fizikai termékekkel szembeni nagyobb fogyasztása felé. Az érzékszervek internete várhatóan új utazási és ingázási mintákat hozhat majd létre, a teljesen virtuális munka és társasági élet általánossá válhat, a távoli egészségügyi ellátás, az oktatás és a munkavégzés pedig olyan szintre tud majd fejlődni, ahol ritkábban lesz szükség konkrét, fizikai utazásra. A digitális élmények forradalmasíthatják a turizmust is – képzeljük csak el például, hogy Pompei ősi maradványai között sétálva megkóstolhatjuk a korabeli utcai ételeket vagy érezhetjük a tikkasztó hőséget a Vezúv hirtelen kitörésekor. Ugyanígy nem elképzelhetetlen az olyan online vásárlás sem, ahol érezhetjük a ruhák textúráját vagy megkóstolhatjuk az élelmiszereket.
A minden érzékszervre kiterjedő szolgáltatások várhatóan digitalizálják majd a mindennapi életet. A fizikai és virtuális valóságunk felcserélhető lesz, azonban jelenleg nincs válasz arra, honnan fogjuk tudni, hogy mi a valódi és mi a hamis? A lehetőségek száma korlátlannak tűnik, azonban mindez óriási felelősséget is igényel a jövőben a technológiai vállalatok részéről.
Maradjunk azonban a jelenben és használjuk ki az internet adta lehetőségeket, amennyire csak tudjuk. Ha ehhez stabil, gyors és megbízható internet szolgáltatást szeretnél, kérj személyre szabott ajánlatot a NetPortal oldalán!