5 kérdés, 5 válasz a közösségi média evolúciójáról
Mindnyájan használjuk a social media platformokat, de vajon mit tudunk róluk? Jöjjön most egy rövid, de annál velősebb közösségi média kisokos mindenkinek!
Ha azt mondjuk, közösségi média, kinek mi jut először eszébe? Vannak, akik még a megboldogult iWiW-re emlékeznek, mások a Facebook-ot említik, megint mások pedig már az Instagramot vagy a TikTokot emelik ki. Ahogy a világ, úgy a virtuális közösségi terek is folyamatosan fejlődnek, átalakulnak, újak jönnek létre, sőt, ma már korosztályonként is más-más social media felületeken tölthetjük el a szabadidőnket. Hogy ezek az oldalak jók-e vagy rosszak, azt nem szeretnénk megítélni, összeszedtünk viszont néhány információt, amelyek számodra is érdekesek lehetnek. Akár annyira, hogy cikkünket megosztod a kedvenc közösségi média oldaladon.
Milyen felületek voltak és vannak jelen a mai napig?
Sokan emlékszünk még az iWiW-re, ami egyike volt a világ első közösségi hálózatainak. 2002-ben indult, 2005 és 2010 közt a leglátogatottabb hazai weboldal volt, majd 2014-ben megszűnt. Eközben a Mark Zuckerberg által kitalált közösségi média platform, a 2006-ban az egész világ számára elérhetővé vált Facebook meghódította a világot. Közben megnéztük az első YouTube-videót (2005), elolvastuk az első tweetet (2006) és rácsodálkoztunk az első Instagram-fotóra (2010), illetve a 2011-ben indult TikTok térhódítására.
A világ összes közösségi média oldalát valószínűleg össze sem lehet számolni, de persze, vannak, akik ezzel is megpróbálkoztak. Ők 250 social media oldalt írtak össze és jellemeztek röviden, de valószínűleg ennél is több van.
Korosztályonként mely felületek a legnépszerűbbek?
Napjaink egyik legújabb közösségi oldala a BeReal, amit egy felmérés szerint már minden tizedik 15-29 éves fiatal használ. De ennek népszerűsége még így is jócskán elmarad a TikTok és a Facebook mögött. A TikTokot minden második, míg a Facebookot tízből nyolc fiatal pörgeti minden nap. Összességében még mindig a Facebook a legnépszerűbb – ezt használják legszívesebben a harmincas, negyvenes korosztály tagjai, de akár az idősebbek is, viszont a TikTok egyre nagyobb térhódításával a rövid videók platformjának világa is egyre inkább kinyílik az idősebb korosztály előtt.
Mi a közös a social media oldalakban?
Összekötik az embereket, új közösségeket hoznak létre, ezzel együtt a kommunikációt is új alapokra helyezik. Mivel visszaélésekre is lehetőséget teremtenek, szabályozásukra is kiemelt figyelmet kell fordítani.
Mennyi időt töltünk social médiában?
Egy átlagember 2 óra 27 percet tölt a közösségi média oldalak böngészésével naponta, de ez korosztályonként és országonként is változó. Egy japán polgár például átlagosan 51 percet szán a social media oldalak pörgetésére, míg egy nigériai több mint négyórát.
Mennyi felhasználója van manapság a legnépszerűbb oldalaknak?
Világszerte összesen több mint 4.7 milliárd ember használ valamilyen közösségi média oldalt. A Facebooknak nagyjából havi 3 milliárd aktív felhasználója van, míg az Instagramnak napi szinten 500 millió, havi szinten pedig nagyjából 1.28 milliárd. A TikTok felhasználóinak száma árnyaltabb kérdés, mert bár 1.5 milliárdra becsülik világszerte, ebben benne van a népszerű kínai Douyin közösségi oldal (a TikTok helyi verziója) felhasználóinak a száma is. Ha ezt kivonjuk belőle, a TikToknak nagyjából 834 millió fő marad, de ez a szám a várakozások szerint jövőre már 900 millió lesz.
A dinamikus videós közösségi oldal számára tehát nincs megállás, de közben a többiek is folyamatosan változnak, fejlődnek, és új social media oldalak is alakulnak. Ki tudja, 4-5 év múlva milyen platformokon folyik majd a kommunikáció köztünk, emberek közt, és milyen módon folyik majd bele a mesterséges intelligencia. De ez már egy következő történet.