A home office evolúciója
Kiváltságosok vagy épp kevésbé komolyan vett kollégák szakmai útjából vált világszerte elterjedt kifejezéssé a home office, ami az előnyökön túl kihívásokkal is jár. Ott van például a hatékonyság kérdése, ami javítható, például az alábbiakkal.
Egyes szellemi foglalkozásokban dolgozóknál, például íróknál, szerkesztőknél, illetve a vállalkozók egy részénél már nem újkeletű dolog az otthoni munkavégzés. Van, aki már több mint egy évtizede erre rendezkedett be, és kicsit kiváltságosnak is érezhette magát, mert szinte bárhonnan tud dolgozni, csak stabil internetkapcsolatra és a laptopjára van szüksége hozzá. Más viszont pár éve még arra panaszkodott, hogy bár dolgozhat otthonról, úgy érzi, a főnökei nem veszik őt annyira komolyan, mintha bent ülne az irodában.
Az otthoni munkavégzést tehát egy ideje már jelen van az életünkben, de inkább olyan lehetőség volt sokáig, amivel viszonylag kevesen éltek. A kérdésben a szemléletváltás 2020-ban jött el, amikor a koronavírus elterjedésével az egész világ megismerte a home office fogalmát. Számos cég állt át erre a típusú munkavégzésre, hiszen az élet teljesen nem állhatott le, a munkát folytatni kellett. És nem az volt a kérdés, hogy akarjuk-e, hanem az, hogyan valósítsuk meg minél zökkenőmentesebben.
A home office és a hatékonyság kérdése
A vezetők az új lehetőség adta pozitívumokon túl rögtön kihívásokkal is szembe találták magukat. Ilyen volt például a hatékonyság kérdése. A legtöbb cégnél szembesültek azzal, hogy a dolgozók különböző okokból nem tudnak olyan hatékonyak lenni, mint az irodában. Például sokan kicsúsztak a munkaidőből (még este 8-kor, 9-kor is a gép előtt ültek), másoknak a home schooling – háztartás – munka háromszöge, illetve a feladatok priorizálása okozott nehézséget.
Megint mások pedig arra panaszkodtak, hogy az otthoni internetproblémáik miatt nem tudnak olyan hatékonyak lenni a munkában, például nem tudtak csatlakozni egy-egy meetingre, vagy nem érték el azokat a céges fájlokat, amiket szerettek volna.
3 tipp, hogy még hatékonyabb lehessen a home office
Bár már sok cégnél visszaállt a hibrid munkavégzés, vagyis néhány napot az irodában töltenek a dolgozók, illetve a csapatok, azért még mindig ott van a többi munkanap, amikor otthonról kell dolgozni. Ezért ejtsünk pár szót arról, ez hogyan mehetne még hatékonyabban.
- Legyen napirend, tartsuk be a munkaidőt. A home office-os napokon is keljünk fel ugyanabban az időben, üljünk ugyanakkor a gép elé, és foglalkozzunk ugyanolyan időbeosztás szerint a munkával, mintha az irodában lennénk. Az ebédidőre állítsunk be időkorlátot, ne csússzon el a nap. Amikor vége a munkaidőnknek, álljunk fel a gép elől, utána jöhet a házimunka és minden más, amit egyébként is munka után végeznénk el.
- Legyen irodánk. Hogy még könnyebb legyen elválasztani a munkát a magánélettől, érdemes nemcsak időben, hanem térben is megtenni ezt, vagyis legyen egy állandó irodánk, ahol dolgozunk. Ez lehet egy íróasztal a nappaliban, de akár az üresen álló kisszobát is berendezhetjük – legalább végre lesz funkciója.
- Kell egy megbízható internetkapcsolat. Mivel a home office nem tűnik el az életünkből, legfeljebb csak változik időnként a mennyisége vagy az időpontja, továbbra is nagyon fontos, hogy otthon is mindig gyors és megbízható legyen az internet. Ma már sok és sokféle szolgáltatás létezik, érdemes egy megbízható céggel felvenni a kapcsolatot.
Mi könnyítheti meg a cégek dolgát?
Ami pedig a céges oldalt illeti, a cégvezetőknek továbbra is nagyon fontos, hogy a hibrid munkavégzés illetve a home office támogatásán túl igyekezzenek a lehető legtöbb segítséget megadni a munkavállalóiknak.
Érdemes lehet új szolgáltatásokban is gondolkodni, amelyek hasznosak lehetnek a mindennapokban. Ilyen például a mi Home Office szolgáltatásunk is, amelynek segítségével a céges fájlszervereket a kollégák otthonról is elérik, így a munkavégzés hosszú távon is gördülékeny lehet – akár home office-ban dolgozva is.