A munkahelyi internethasználat szabályai

A munkahelyi internetezés ártalmatlan dolognak tűnhet: a dolgozó csak elküld egy magánlevelet a kávészünetében, vagy átgörget pár posztot a közösségi médiában, de vannak olyan vállalkozások, ahol már ez is komoly biztonsági kockázattal járhat. Mit tilthat egy cég, és mire figyeljen a munkavállaló?

Könnyen lehet, hogy te is most hallasz először arról, hogy egy cégnél korlátozhatják a munkahelyi internetezést. Ez nem meglepő, hiszen a legtöbb vállalatnál nem tiltják a munkaidőben történő internethasználatot: szabadon ránézhetsz a magánlevelezésedre, és ha szünetet tartasz, senki sem szól érte, ha egy kicsit nézegeted a kedvenc receptjeidet, elolvasol egy cikket, vagy görgetsz pár percet a közösségi média oldalak hírfolyamaiban. 

Korlátozások is viszonylag kevés helyen vannak – olyasmiről sem hallunk minden nap, hogy egy cégnél arra kérnék a munkavállalókat, munkaidőben, naponta csak 5-10 percet töltsenek a közösségi média oldalakon vagy privát levelezéssel. 

Viszont a munkahelyi internethasználat szigorítására szükség lehet például abban az esetben, ha ennek biztonsági okai vannak. Lássuk, milyen intézkedéseket hozhat egy munkaadó, és mire kell odafigyelni a dolgozóknak. 

3+1 dolog, amit tilthat egy cég a neten, munkaidőben 

  1. E-mailezés – Vannak olyan vállalatok, ahol a belső hálózatra kötött gépekről nem lehet internetezni, csak a vállalat saját rendszere, illetve a cégen belüli levelezés érhető el. A legnagyobb biztonság esetén a céges e-mail címről csak „házon belülre” lehet üzeneteket küldeni, más e-mail címekre nem.  
  1. Bizonyos oldalak tiltása vagy részleges korlátozása – Ilyen lehet például a YouTube vagy a közösségi média oldalak használata, aminek szintén biztonsági okai vannak: social media irányból ugyanis a hackerek számára viszonylag könnyen hozzáférhetőek lehetnek vállalati adatok.  
  1. Fájlküldő rendszerek használata – Vannak olyan cégek, ahol ezeknek a használatát sem engedélyezik, aminek szintén biztonsági okai vannak. 

+1. Online meetingek linkjei, szoftverei, stb. – Előfordulhat, hogy egy vállalatnál úgy döntenek, csak a belső céges rendszerben működjenek az online meetingek linkjei, szoftverei, ezért ezeket, még ha ugyanaz a felhasználó szeretné megnyitni az otthoni gépén, vagy másik e-mail címmel, sajnos nem fog sikerrel járni. 

Mit kell tudnia a munkavállalónak? 

A dolgozók részéről persze gyakran felmerül a gyanú, hogy azért van letiltva a Facebook vagy az Instagram, mert a munkaadó még jobban szeretné növelni a hatékonyságot, vagy nem bízik bennük, munkavállalókban annyira, hogy munkaidőben a munkára koncentrálnak.

Ha téged is ilyen gondolatok foglalkoztatnak, jó, ha tudod, hogy ezek a döntések a legritkább esetben szólnak a hatékonyságról, gyanakvás vagy rosszindulat pedig végképp nagyon ritkán áll a háttérben. Nem a fentiek miatt tiltják le a főnökeid a közösségi média oldalakat, hanem mert egy hacker számára gyerekjáték onnan feltörni egy gépet, és értékes infókhoz jutni. 

Munkaadóként és munkavállalóként is fontos tudni, hogy a munkáltatónak előzetesen tájékoztatni kell a dolgozóit a munkahelyi internethasználat szabályairól. Közölni kell a munkavállalókkal, milyen tiltások vagy korlátozások érvényesek a cégnél, és meg kell kérni őket ezek betartására, illetve el kell nekik mondani, hogyan történik a felkeresett oldalak ellenőrzése. Érdemes lehet egy belső szabályzatot készíteni, ahol minden egyértelműen le van írva- ez mindkét félnek hasznos kapaszkodó lehet, ha kérdés merülne fel a munkahelyi internethasználatot illetően.