A felmérésekből kiderül, hogyan alakulnak vásárlási szokásaink, és mennyire ügyelünk adataink, illetve a fizetés biztonságára.

Bár sokan még mindig személyesen szeretnek ajándékokat választani az üzletekben, úgy tűnik, egyre többet vásárolunk ajándékot online. És ennek során a pepita.hu novemberi felmérése szerint egyre tudatosabban figyelünk a személyes adataink védelmére, illetve a biztonságos fizetési megoldásokra is. Apropó: a kutatás szerint az utánvétes fizetés továbbra is népszerű, de a fiatalabbak egyre bátrabban használják az olyan digitális megoldásokat, mint mondjuk a Revolut vagy a PayPal.

Nőtt a vásárlói tudatosság

Az online bankkártyás fizetéssel a válaszadók több, mint fele él rendszeresen. A megkérdezettek 83 százaléka továbbra tart az adatlopástól, és többségük nem menti el bankkártya adatait az online platformokon.

Az online vásárlás előnyeit és kockázatait tehát egyre jobban felismerik a magyar vásárlók. 65 százalékuk tisztában van a hamis webáruházak kockázataival, közel 75 százalékuk pedig az adathalászat veszélyeit is felméri. A kétlépcsős azonosítás és erős jelszavak is elterjedtebbek, mint néhány éve, és egyre többen keresnek megbízható forrásokat, mielőtt egy kecsegtető ajánlatokat kínáló webshopban a „megveszem” gombra kattintanának.

Az idősebbek sokszor ragaszkodnak az utánvétes fizetéshez

A 45 év felettiek közt lassabban hódít teret az online bankkártyás fizetés: ők még mindig elég sokan részesítik előnyben az ismert, biztonságos megoldásokat a fizetésnél, mint például, hogy a kiválasztott termékek árát utánvéttel rendezik. Ez a fenti kutatás szerint a tranzakciók 68 százalékára volt igaz, míg az online bankkártyás fizetések aránya idén 30 százalékra nőtt.

Sokan a Black Friday előtt elkezdik a vásárlást

A Disqo 3115 főt kérdezett meg idén júliusban – a megkérdezettek közül mindenki 18 évesnél idősebb volt – arról, hogyan és mikor terveznek ajándékokat vásárolni az ünnepekre. A vásárlók többsége (55%) a decembert jelölte meg, de 52 százalék már november előtt elkezd ajándékokat keresni. 18 százalék már októberben, vagyis jóval a Black Friday előtt elkezd ráhangolódni erre a projektre.

A válaszadók 44 százaléka azt jelölte meg, hogy online és személyesen is akar ajándékokat venni, de az előző évhez képest 4 százalékkal (21 százalékra) nőtt azok aránya, akik mobilról vagy tabletről teszik ezt, a csak személyesen vásárlók aránya pedig 22-ről 19 százalékra csökkent. 16 százalék jelölte be azt, hogy csak a számítógépéről shoppingol.

„Az ünnepi akciókról és ajánlatokról a legtöbben online hirdetésekből tájékozódnak, de a tévé, az e-mail és a közösségi média is népszerű. A fiatalabb korosztályban a közösségi média nagyobb arányban hódít, míg a tévé és az e-mail kevésbé. Körükben ugyanakkor a számítógépes játékok közben felbukkanó hirdetések hatása is számottevő” – írja a MediaFuture.hu.